Petrarca's woorden worden muziek
Vlaamse, Italiaanse en Duitse renaissancemuziek op teksten van Francesco Petrarca
Ohime il bel viso
Fantasia 5
Alla dolce ombra
Ad una fresca riva
Canzon se l’esser meco
Lieti fiori e felici
Spagnoletta
Ahi dispietata morte, ahi crudel vita
Veccie letrose
Padre del ciel
Fantasia 2 & 3
Amor, fortuna
Cingari simo venit’a giocare
I’piango, et ella il volto
Luca Marenzio 1553/54 – 1599
uit: il terzo libro de madrigali a 5 voci 1582
Francesco Da Milano 1497 – 1543
uit: Intabulatura di Liuto Libro Terzo
luit solo
Cipriano de Rore 1515/1516 – 1565
uit: il primo libre de madrigali cromatici 1544
Luca Marenzio
uit: Villanelle 1587
instrumentaal
Orlando de Lassus 1532 – 1594
uit: Continuation du mellange d’Orlande de Lassus 1584
Hans Leo Hassler 1564 – 1612
uit: Madrigali à 5,6,7 & 8 voci 1596
Michael Praetorius 1571 – 1621
uit: Terpsichore, Musarum Aoniarum
instrumentaal
Luca Marenzio
uit: Madrigali for 4 voicis 1585
Adriaan Willaert 1490 – 1562
uit: Canzone Villanesche alla Napolitana 1545
instrumentaal
Giaches de Wert 1535 – 1596
uit: Il nono Libro di Madrigali à 5 et 6 1588
Francesco Da Milano
uit: Intabulatura di Liuto, libro Terzo
luit solo
Adriaan Willaert
Musica Nova 1559
Adriaan Willaert
uit: Canzone Villanesche alla Napolitana 1545
instrumentaal
Luca Marenzio
uit: Madrigali à 5 voci Libro 2
Het verhaal van Petrarca en Laura wordt door korte tekstfragmenten verduidelijkt.
Petrarca en Laura
Ohime il bel viso
Fantasia 5
Alla dolce ombra
Ad una fresca riva
Canzon se l’esser meco
Lieti fiori e felici
Spagnoletta
Ahi dispietata morte
Veccie letrose
Padre del ciel
Fantasia 2 & 3
Amor, fortuna
Cingari simo venit’a giocare
I’piango, et ella il volto
Luca Marenzio
Francesco Da Milano
Cipriano de Rore
Luca Marenzio
Orlando de Lassus
Hans Leo Hassler
Michael Praetorius
Luca Marenzio
Adriaan Willaert
Giaches de Wert
Francesco Da Milano
Adriaan Willaert
Adriaan Willaert
Luca Marenzio
Petrarca en Laura
Precies 650 jaar geleden stierf één van de grondleggers van het humanisme en van onze West-Europese cultuur: Francesco Petrarca. In zijn talloze geschreven werken wilde hij de donkere sfeer van de middeleeuwen overstijgen door plaats te maken voor het individu en de rede. Hij was in Europa in feite de eerste die zich bezig hield met het bestuderen van de klassieke oudheid. Als kosmopoliet avant la lettre reisde hij o.a. door Italië, Frankrijk en Duitsland. Deze reizen vormen de basis van zijn honderden Latijnse geschriften waarin hij het over de meest uiteenlopende thema’s heeft. Maar altijd staat de mens als individu op de eerste plaats. Omwille van de specifieke taalstructuren schrijft hij zijn proza in het Latijn, zijn poëzie in het Italiaans. In de Latijnse werken staat zijn geleerdheid op de voorgrond, in de Italiaanse zijn eigen gedachten, stijl, woord en klank.
De Canzoniere is één van zijn meest bekende werken. Dit is een verzameling van 366 sonnetten en canzones in het Italiaans. Zij vormen de leidraad voor ons programma. Zijn liefde voor Laura de Noves, een getrouwde vrouw die hij in 1327 op goede vrijdag in Avignon leerde kennen, vormt het centrale thema. Omwille van haar onbereikbaarheid werd deze liefdesvorm in de renaissance vaak als de meest ware beschouwd. Laura bleef Petrarca zijn hele verdere leven inspireren.
De Canzoniere bestaat uit twee delen: het eerste gaat over de levende Laura, het tweede is op aangrijpende wijze volledig gewijd aan zijn niet aflatende liefde, ook na haar dood.
Zelfs tot op de dag van vandaag is het de poëtische klank van deze verzen die vele componisten blijft inspireren. Wij kozen voor componisten die tijdens de 16de eeuw al in Italië verbleven of naar Italië reisden en daar in contact kwamen met zijn poëzie: Luca Marenzio, Cipriano De Rore, Orlando De Lassus, Hans Leo Hassler, Giaches De Wert en Adriaan Willaert.
Adelheid Glatt
Precies 650 jaar geleden stierf één van de grondleggers van het humanisme en van onze West-Europese cultuur: Francesco Petrarca. In zijn talloze geschreven werken wilde hij de donkere sfeer van de middeleeuwen overstijgen door plaats te maken voor het individu en de rede. Hij was in Europa in feite de eerste die zich bezig hield met het bestuderen van de klassieke oudheid. Als kosmopoliet avant la lettre reisde hij o.a. door Italië, Frankrijk en Duitsland. Deze reizen vormen de basis van zijn honderden Latijnse geschriften waarin hij het over de meest uiteenlopende thema’s heeft. Maar altijd staat de mens als individu op de eerste plaats. Omwille van de specifieke taalstructuren schrijft hij zijn proza in het Latijn, zijn poëzie in het Italiaans. In de Latijnse werken staat zijn geleerdheid op de voorgrond, in de Italiaanse zijn eigen gedachten, stijl, woord en klank.
De Canzoniere is één van zijn meest bekende werken. Dit is een verzameling van 366 sonnetten en canzones in het Italiaans. Zij vormen de leidraad voor ons programma. Zijn liefde voor Laura de Noves, een getrouwde vrouw die hij in 1327 op goede vrijdag in Avignon leerde kennen, vormt het centrale thema. Omwille van haar onbereikbaarheid werd deze liefdesvorm in de renaissance vaak als de meest ware beschouwd. Laura bleef Petrarca zijn hele verdere leven inspireren.
De Canzoniere bestaat uit twee delen: het eerste gaat over de levende Laura, het tweede is op aangrijpende wijze volledig gewijd aan zijn niet aflatende liefde, ook na haar dood.
Zelfs tot op de dag van vandaag is het de poëtische klank van deze verzen die vele componisten blijft inspireren. Wij kozen voor componisten die tijdens de 16de eeuw al in Italië verbleven of naar Italië reisden en daar in contact kwamen met zijn poëzie: Luca Marenzio, Cipriano De Rore, Orlando De Lassus, Hans Leo Hassler, Giaches De Wert en Adriaan Willaert.
Adelheid Glatt